Cara Memulihkan Sejarah yang Dihapus pada Peranti Android Anda (01.31.23)

Penggunaan telefon pintar dan tablet untuk melayari dan melayari internet adalah perkara biasa pada masa kini. Berkat teknologi moden dan sambungan Internet tanpa wayar, kita tidak perlu lagi beralih ke komputer desktop dan komputer riba untuk melakukan penyemakan imbas web asas. Peranti mudah alih kami cukup baik dan dilengkapi untuk melakukannya.

Melayari web pada peranti Android cukup mudah. Sesiapa sahaja yang mempunyai pengetahuan asas peranti mudah alih tidak seharusnya menghadapi masalah melancarkan penyemak imbas mereka dan mula mencari barang - sehingga mereka menghadapi masalah dan cabaran, seperti yang berkaitan dengan sejarah penyemakan imbas yang dihapuskan.

Ramai di antara kita membersihkan sejarah penyemakan imbas kami untuk tujuan keselamatan dan kecekapan. Walaupun niat utama adalah baik, melakukannya juga menimbulkan beberapa masalah yang mungkin mempengaruhi bagaimana kita menggunakan peranti kita untuk menyemak imbas web.

Lihat, apabila anda menghapus sejarah penyemakan imbas, anda juga secara praktikal menghapus sebagian besar, jika tidak semua, data yang ditukar antara penyemak imbas dan laman web yang anda lawati. Malangnya, ada kalanya anda memerlukan sejarah penyemak imbas anda. Contohnya, anda mungkin ingat tersandung pada laman web atau halaman yang berguna tetapi tidak dapat mengingat URL yang tepat. Oleh kerana enjin carian terus mengubah algoritma, tidak ada jaminan anda akan menemui laman web atau halaman tersebut dengan cepat jika tidak ada dalam sejarah penyemakan imbas anda.

Berita baiknya ialah anda dapat memulihkan sejarah yang dipadamkan di Android. Lebih baik lagi, terdapat banyak cara untuk melakukannya, yang akan kita bincangkan dalam artikel ini.

Pulihkan Sejarah Chrome yang Dihapus melalui Akaun Google

Sebagai pengguna Android, anda harus mempunyai akaun Google kerana anda memerlukannya untuk mendaftar ke perkhidmatan Google seperti Play Store dan menyegerakkan peranti anda dengan perkhidmatan dan peranti lain. Sekiranya anda menggunakan Chrome sebagai penyemak imbas utama anda dan anda log masuk ke dalamnya menggunakan akaun Google anda, maka kemungkinannya memihak kepada anda.

Sekiranya anda menyegerakkan Chrome dengan akaun Google anda, anda masih boleh mengakses penyemakan imbas anda data, termasuk sejarah, penanda buku, dan kata laluan. Begini caranya:

  • Buka Chrome, kemudian di tab baru, masukkan google.com.

  • Leret ke bawah ke Aktiviti Saya, kemudian ketuk PERGI KE AKTIVITI SAYA.

  • Ketuk Tapis mengikut tarikh & amp; produk.

  • Pada senarai, periksa Chrome, kemudian ketuk ikon Cari (kaca pembesar).

Anda sekarang akan melihat senarai semua aktiviti dan laman web yang anda kunjungi menggunakan Chrome, tanpa mengira peranti yang anda gunakan. Sekiranya anda menggunakan Chrome di komputer, aktiviti yang anda lakukan di sana juga akan disenaraikan mengikut tarikh.

Apabila anda mengetuk pautan yang disenaraikan, kini anda dapat pergi ke laman web yang ingin anda lawati semula, maka mereka akan berada dalam sejarah penyemakan imbas Chrome anda lagi.

Pulihkan Sejarah Internet yang Dihapus Menggunakan Aplikasi atau Perisian Pemulihan Sejarah Android

Sekiranya anda belum menyegerakkan Chrome peranti Android anda dengan akaun Google anda sebelum menghapus sejarahnya atau anda menggunakan penyemak imbas bukan Chrome, anda tidak boleh menggunakan kaedah pemulihan yang kami jelaskan di atas. Yang boleh anda lakukan ialah beralih ke perisian pemulihan data Android.

Beberapa perisian dalam kategori ini yang mungkin anda dapati dalam talian merangkumi yang berikut:

  • Perisian Systenance
  • Pemulihan Mudah Alih MiniTool untuk Android
  • EaseUS MobiSaver untuk Android

Proses yang tepat mungkin berbeza di setiap aplikasi ini, tetapi secara umum, mereka memerlukan anda melakukan perkara berikut:

  • Muat turun perisian dan pasang di komputer anda
  • Jalankan perisian
  • Sambungkan peranti Android ke komputer anda melalui USB
  • Pilih mod pemulihan dan kenal pasti peranti anda (beberapa perisian mungkin memerlukan anda menentukan versi Android peranti anda untuk membolehkan pemulihan)
  • Memberi kebenaran kepada perisian untuk mengimbas peranti anda untuk sejarah yang dipadamkan
  • Akhirnya, izinkan pemulihan data dan sejarah yang dipilih
Petua untuk Mengamankan Sejarah Penyemak Imbas

Nasib baik sekarang ada pelbagai jalan keluar ketika kami ingin mengembalikan tindakan seperti menghapus sejarah penyemak imbas pada peranti mudah alih kami, tetapi tidak ada jaminan bahawa penyelesaian ini akan berfungsi selalu dan selamanya. Berikut adalah beberapa petua untuk mengelakkan masalah sejarah penyemak imbas yang hilang.

  • Chrome adalah penyemak imbas terbaik yang boleh digunakan pada peranti Android, jadi kami mencadangkan agar anda juga menetapkannya sebagai penyemak imbas lalai anda. Kemudian, pastikan anda masuk dengan akaun Google anda untuk mendapatkan sandaran sejarah penyemakan imbas anda.
  • Jika anda menghapus sejarah penyemakan imbas kerana alasan keselamatan dan privasi, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menggunakan perkhidmatan VPN , yang akan menutupi aktiviti dalam talian anda. Dengan cara ini, anda dapat merasa yakin tanpa perlu menghapus sejarah penyemakan imbas anda dari semasa ke semasa.
  • Hapus kuki pihak ketiga dan bukannya keseluruhan sejarah penyemakan imbas anda.
  • Hadkan penyemak imbas anda daripada menghantar maklumat lokasi.
  • Jika anda menghapus sejarah penyemakan imbas yang menganggap ia dapat membantu melambatkan penyemak imbas dan peranti anda, maka anda harus mempertimbangkan untuk memasang alat seperti alat pembersih Android. Alat sedemikian membantu meningkatkan kecekapan dan prestasi peranti anda dengan menutup aplikasi dan program latar belakang yang tertinggal, serta membersihkan sampah untuk meningkatkan RAM peranti anda dan mengosongkan ruang simpanan.

Adakah anda tahu yang lain cara untuk memulihkan sejarah internet yang dipadam di Android? Bagikan dengan kami dalam komen!


Video YouTube.: Cara Memulihkan Sejarah yang Dihapus pada Peranti Android Anda

01, 2023